A játék fejlesztő hatása vitathatatlan óvodáskorban, ahogy ezen belül a rajzolás, mintázás, festés is ennek a korszaknak a szerves részét képezi. Az ábrázolás ugyanis a gyerekek önkifejező tevékenysége, ami a tárgyi világ megismerésére, feldolgozására, újraalkotására irányul.
Az ábrázolás az élmény kifejezés eszköze
A gyerekek az átélt élményeiket sokféle technika segítségével tudják kifejezni: rajzolnak, festenek, építenek, gyurmáznak, mintáznak, firkálnak, színeznek – életkoruknak megfelelő eszközöket használnak. Minél többféle technikával ismerkednek meg, és sajátítják el annak mikéntjét, annál jobban tudnak a vizuális önkifejezésre koncentrálni.
A vizuális önkifejezés – azaz az ábrázolás fejlesztő hatása sokrétű. Fejleszti a:
- képzeletüket
- kreativitásukat
- finommotorikájukat
- egyensúly-érzékelésüket
- szem-kéz koordinációjukat
- testsémájukat
- a vizuális memóriát
- az alak- és forma látásukat,
- a tapintásos érzékelésüket,
- a nyelvi kifejezőkészségüket
Hogyan tudsz segíteni a fejlesztésben?
A gyerekeknek szüksége van az irányításodra, segítő odafigyelésedre. Az ábrázolási tevékenység gyakoroltatása nemcsak az óvodában valósulhat meg, hanem otthon is:
- Biztosíts változatos lehetőségeket, eszközöket ahhoz, hogy a kicsi minél több ezzel kapcsolatos élményt szerezzen (színezők, festékek)
- Tudatosítsd, hogy minden ábrázolható – segítsd ötletekkel, mutasd meg hogy kell kell csinálni, miként kell az eszközöket használni (festővászon), gyakoroljátok és ismételjétek a műveleteket
- Megfelelő motivációval érd el, hogy szeressen rajzolni, ábrázolni. Semmiképpen ne erőltesd, mert az a visszájára fordítja az eseményeket. Keltsd fel a kíváncsiságát, bármit rajzol ne kritizáld negatívan (annakidején neked sem ment jobban), inkább dicsérd meg.
- A gyerekek fantáziáját gyakran elragadják a színek és az érzelmek. Hagyd, hogy önállóan válasszák ki az eszközeiket, biztosíts teret a szabad alkotásnak. Minél többféle a használt szín, annál jobban fejlődik a színérzékük.
- Idővel az arányokat is egyre jobban eltalálják, a rajzaikban egyre jobban felismerhetőek tárgyak, élőlények a rájuk jellemző színekkel. Értelmi színvonaluk fejlődését jelzi a megfigyelésen alapuló, tudatos – a valóságot egyre hűbb módon kifejezni vágyó ábrázolásmód.
Milyen eszközökre lehet szükségetek?
A rajzoláshoz, festéshez, mintázáshoz, kézimunkázáshoz nagyon sokféle eszköz áll a rendelkezésetekre. Minél több félével ismerkednek meg a gyerekek, annál jobb. Kellenek:
- különféle papírok, (karton, színes papír, hajtogatós papír, krepp-papír, stb.),
- ollók,
- ragasztók,
- festékek (tempera, gombfesték, ujjfesték),
- ceruzák, zsírkréták – különböző vastagságban,
- ecsetek – különféle vastagságban,
- textilek, cérnák, tűk, raffia, irattartók, tálak, szivacsok, stb.
Egy eszköz akkor jó, ha az életkori sajátosságoknak, képességeknek és az egyéni fejlettségnek megfelelően igazodva segíti a komponáló-, térbeli tájékozódó és rendező képességek alakulását és a képi-plasztikai kifejezőképességet.
Óvodáskori rajzok jellemzői
A rajzolás, festés, gyurmázás önkifejezés. Eleinte még nem célirányos tevékenység, csak firkálgatás, szélsőséges gyakran teljesen felismerhetetlen krikszkrakszok, de a 3 évesek rajza már kezd felismerhetővé válni. Minél több a gyakorlás, annál fejlettebb lesz a gyerekek ábrázolása. A festést végezhetik először ujjal, tenyérrel, később ecset használattal – nagyon szeretnek nyomdázni is.
Az ábrázolás kezdetben az emlékképekre és képzetekre alapul (ekkor még aránytalanok a rajzok), ami öt éves korra szemléletvezérlésűvé válik – azaz rajzolás közben szemügyre veszi az ábrázolás tárgyát és arra törekszik, hogy a rajz minél jobban hasonlítson a tárgyra.
A legjobb családi program a közös rajzolás, festés, gyurmázás, játék! Legyen mindig rá időtök!
Fotók: pixabay.com
A következő részben: Mozgásos játékok
Szólj hozzá!